Jyske Invest Oktober 2015 Den næste store trend Julia Lahme er med sin baggrund som trendforsker og cand.mag. i etnologi trænet i at afkode danskernes adfærd. Vi har spurgt hende, hvordan hun finder den næste store trend: ”Vi holder øje med, hvad der sker på nettet, hvordan forbrugerne bruger deres penge, og om der sker små bitte skift i deres fokus. Et godt eksempel er de store modehuse, som er begyndt at vise deres logoer igen efter at have været gemt væk længe. Det lugter lidt af opsving og af, at vi gerne vil vise status igen. Vi ser også på modtrends. Fx kan vi have en tendens til at tro, at vi går mere efter økologiske fødevarer produceret tæt på forbrugeren. Den tendens findes, men samtidig er der flere, der interesserer sig for pulvermad. Altså mad, man næsten ikke behøver bruge tid på at spise eller tilberede, men som dækker ens behov uden komplikationer som fx at skrælle en kartoffel.” Som investor er man altid på jagt efter den næste store trend. Og man behøver faktisk ikke en krystalkugle for at kigge ind i fremtiden. Vi har bedt trendforsker Julia Lahme om at give sit bud på, hvor vi som samfund bevæger os hen. Fleksibilitet er et must-have Julia Lahme har også observeret, at vi ændrer den måde, vi er sammen på. ”Der sker mange rigtigt spændende ting lige nu. Fx ser vi flere og flere storfamilier. Altså lykkelige skilsmisser, dine, mine og vores børn, familier med mange hjemmeboende børn. Når familiestrukturen bliver blød, og man den ene uge er tre i husstanden og den anden er syv, får vi brug for større biler, flere hoteller, der tilbyder ferielejligheder til I dette nummer kan du også læse om: Vi bliver flere og flere • Aktiv porteføljestyring er godt i stormvejr • En sommer med blæst på markederne Aktierne stod for skud • Vind billetter til “Shu-bi-dua – The Musical“
Download PDF fil